tirsdag den 3. december 2013

Lakseceviche med mangosalsa og mintgelé


Jeg blev inspireret til at lave denne lakseceviche af en meget dygtig kok, som jeg heldigvis kender. Jonas, fra "Fars køkkenskole" præsenterede mig forleden for denne lette og velsmagende ret og ja, jeg er solgt! :-) For jeg elsker laks, også i rå form. Noget andet som jeg blev fascineret af i denne ret, var den perfekte kombination af det søde, sure og saltet smag-alle mine smagsløg var godt tilfredse :-)


Laksecevichen kan både serveres som forret eller som en let hovedret (vel at mærke, hvis man kan lide rå fisk).



Her får du Jonas' opskrift:

Du skal bruge (til 4 personer)
500 g frisk laksefilet (som har været i fryseren i minimum 2 døgn)

Til laksemarinaden:
2 citroner, 2 lime, 1 frisk chili og 1 stor appelsin (til marinaden)

Til mangosalsaen:
1 mango
2 avocadoer (spise modne)
Granatæbler/kernerne (gem lidt til pynt)
Radicchiosalat (blade)

Til mangosalsa dressing:
2 spsk økologisk rapsolie 
1 spsk citronsaft
Salt, peber og finthakket chili

Til pynt:
Frisk koriander, granatæblekerner, Mintgelé fra Skælskør Frugtplantage
12 grønne asparges (skåret i bunden) kogte i lidt vand i ca. 2 min-der skal være "bid" i dem.
Finthakket rødløg

Fremgangsmåde:
Det optøede laks marineres i ovenstående laksemarinade i mindst 4 timer. Den vil se nogenlunde ud,- som på billedet nederst. Denne citrusmarinade "koger" laksen (derfor ser laksen lys ud).


Fjern kernerne fra granatæblet og læg dem i en skål. Skær mango og avocado i små tern og vend dem let i olie/citron dressing. Anret mangosalsaen på et skyllet radicchioblad, som vist på billedet. Drys mangosalsaen med granatæblekerner.
Laksecevichen kan anrettes på flere måder - kun fantasien sætter grænser. Jeg har valgt at servere den med mintgelé, da jeg godt kan lide kombinationen af det søde med det sure. 
Velbekomme :-)



Ingen kommentarer :

Send en kommentar