onsdag den 27. november 2013

Fødselsdagslagkage med pistaciebund, hindbærmousse og hvid chokoladecreme


Nu sidder du på den anden side af skærmen og tænker: Hvad dælen har denne lagkage at gøre med en sund livsstil? Jamen... Der er jo næsten 1 kg hindbær i! Aj, spøg til side.... Jeg er overhovedet ikke fanatisk, og der er altid plads til et eller to stykker af lækre sager som denne her ;-) Jeg lavede lagkagen (færdig) i fredags, og vi nød den i fulde drag til min svigermors fødselsdagsfest i lørdags.
Kagen måler 29 cm x 37 cm og er nok til 20-25 personer. Den er betrukket af hvidfarvet marcipan. Du kan bruge billederne af min lagkage som inspiration til din egen lagkage. Ønsker du den fulde opskrift af denne lagkage, kan du skrive i kommentarfeltet, så poster jeg opskriften herinde.











Print Friendly and PDF

3 kommentarer :

  1. Wow! Den ser både lækker og flot ud :-)

    SvarSlet
  2. Hej. Jeg kunne rigtig godt tænke mig opskriften på dine pistaciebunde.

    Hilsen stella

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stella Jaballah,
      Pistaciebundende laver du som en almindelig lagkagebund, tilføjet 50 g usaltede hakkede pistacier. Jeg brugte følgende pr.bund:
      150g hvedemel (siet)
      150 g sukker
      3 æg
      ½ teske bagepulver
      50 g hakkede usaltede pistacier.
      Æg og sukker piskes sammen til en luftig masse. Rør herefter hvedemel og bagepulver i.
      Dét, som jeg oplever er meget vigtigt for at opnå lette og luftige lagkagebunde er at stoppe el-piskningen inden melet kommer i æggemassen. Jeg rører altid melet forsigtigt med en stor træske :-)
      Dette beholder kuldioxid boblerne i dejen, som så senere sørger for at bundende bliver fjerlette og gennembagte :)
      Jeg håber du kunne bruge dette til noget. Ellers må du skriver igen ;-)
      God fornøjelse!
      Kh Diana

      Slet