søndag den 15. december 2013

Blomkålssalat med citronmarineret Tofu og Havtorn


Det var en overraskelse at se en stor flot havtornebusk i morges, da vi gik tur med vores hund Otto. Jeg troede havtorn for længst var væk, da det jo er december og der har været frostvejr. Jeg plejer at plukke dem i oktober-november, men kunne ikke modstå dem her. Jeg synes Havtorn smager fantastisk både i salater og i konfekter som her. Jeg har desværre ikke fundet et sted, hvor man kan købe hele havtornebær i hverken frisk form eller dybfrost. Skulle du støde på det et eller andet sted, vil det glæde mig, hvis du efterlader et link i kommentarfeltet nederst eller på min mail.




Næringsværdien á ca. 300 g pr. person ser sådan ud:
Gul=fedt   Blå=protein   Grøn=kulhydrat
Udover der er godt med proteiner og sund livsnødvendigt fedt, scorer denne salat højt for dens sundhedsfremmende værdi. Den indeholder blomkål, som er kendt for at være kræftforebyggende, samt havtorn, som er både spækket med høj indhold af C-vitamin og antioxidanter. 

Jeg har brugt: 
500 g frisk blomkål 
300 g øko Tofu fra Urtekram
50 g havtorn (frisk eller dybfrost)
1 tsk hvidløgspulver (eller frisk hvidløg)
Frisk persille, strimler af økologisk citronskal 

Til Tofu marinade: 
1 dl økologisk olivenolie, 2 spsk friskpresset citron, Peberblanding (fra Santa Maria) 1 tsk salt.

Fremgangsmåde: 
Start med at skæreTofuen i ca. 1x1cm tern og mariner dem, gerne dagen før (opbevares i køleskab). Snit blomkålen tyndt på et mandolinjern og skold med kogende vand i 3 minutter. Bland det hele sammen og brug 2 spsk af Tofu marinaden som dressing til din salat. Pynt med frisk persille og citronskal strimler. Nemt og sundt ;-)



Havtorn er nemmere at have med at gøre, hvis grenene placeres i fryseren i mindst et døgn. På den måde er det nemt at pille bærene fra grenene. Bærene er meget sure på grund af det høje indhold af C-vitamin. De kan skylles og spises, drysset med lidt sukker. Mums ;-)



Ingen kommentarer :

Send en kommentar