søndag den 2. juni 2013

Sådan spiser jeg 500 kcal på min 5:2 fastedag


Endnu en veloverstået 5:2 "fastedag" på i alt 500 kcal. Her får I så min daglige menu "serveret på tallerkner" :-) Har du ikke hørt om 5:2 kostplan, kan du læse her.
5:2 kostplan for mig er blevet en anderledes måde at omlægge sin kost og livsstil på. Det er overskueligt, udholdende og målrettet. Sidstnævnte fordi jeg ikke behøver at tælle kalorier over længere tid (det har jeg aldrig været god til). Denne kostplan gør, at man nemt og hurtigt kommer i kalorieunderskud - vel at mærke - hvis man spiser fornuftigt og sundt på de "normale" dage
Det er nemt og overskueligt at tælle 500 kcal, og der benytter jeg mig af den fantastiske www.madlog.dk. Dagsmenuen gør jeg klar dagen i forvejen, så jeg ikke bruger tid på det på selve dagen. Ofte bruger jeg samme menuer, det er lidt kedeligt - men pyt - det er kun to gange ugentligt ;-)
Nederst kan du se eksempel på en af mine "faste" dage, beregnet på madlog. Læg mærke til den høje andel af proteiner, fordelt på hele dagen. 
Jeg håber du kan bruge det som inspiration til din egen "fastedag"







 ...og masser af vand :)



...én gulerod, én skive kyllingepålæg og godt med kildevand



Aftensmaden bliver "fastedagens" højdepunkt ;-)
Som aftensnack spiser jeg 2 skiver kyllingepålæg 3% - det mætter godt.
Det fungerer bedst for mig, når der er minimum 3 dage mellem fastedagene. Så bliver den efterfølgende "fastedag" nemmere at holde, uden at jeg mærker ubehag ... ud over at jeg er ulve sulten :-)

N.B. HUSK - Fastedagene må ikke ligge i forlængelse af hinanden! 




7 kommentarer :

  1. 5-2-planen har jeg aldrig hørt om. Kan man overhovedet fungerer en dag på 500 kcal? Jeg tænker det må være svært at have energi til at arbejde, træne og bare være?

    SvarSlet
    Svar
    1. Monica:
      Man kan sagtens fungere normalt på de 500 kcal på en dag. Da man kun faste en dag ad gangen, kan både kroppen og psyken godt overskue fasten. Det vigtigste er at spise rigtigt så blodsukkeret holder sig stabilt henover hele fastedagen. Jeg kan selvfølgelig mærke sult, specielt sidst på dagen, men det er ikke slemt - man glæder sig bare rigtig meget til morgenmaden dagen efter ;-)
      På fastedagene træner jeg aldrig. Jeg holder 3 normale dage mellem og det fungerer fint, uden jeg bliver træt eller dårlig. Intermittent fasting, som 5:2 kuren går ud på, handler i bund og grund om at komme i kalorieunderskud over længere periode og at stimulere stofskiftet i en positiv retning.

      Slet
  2. Hej Diana!
    Tak for inspiration. Jeg er selv lige gået i gang med 5:2 kuren....startede i går, og jeg bruger også Madlog til at tælle kalorier.
    Jeg var overrasket over hvor godt det gik i løbet af dagen, men som du også skriver, er det hårdest sidst på dagen! Men så er det bare tidligt i seng og hvor smager morgenmaden dog godt næste dag!!! :-)
    Jeg spiser "gazpacho" til frokost på fastedage. Lige nu på karton til 14 kroner i Lidl. Skønt i sommervarmen og tilpas mættende.
    Nå, men jeg ville bare sige tak for inspiration! :-)
    Mvh.
    Penelope

    SvarSlet
  3. Kære Penelope,
    Selv tak... Gazpacho... uhm... God ide til god proteinfyldt måltid! Det skal smages.
    Tjekker Lidl ved næste lejlighed :-)
    P.s. Fortsat god sommer :-)
    Mvh Diana

    SvarSlet
  4. Hej med jer.

    Jeg er lige startet sidste onsdag på 5:2 diæten, men var sikker på at man netop ikkeskulle spise noget til frokost. Er heltklar over at man kun må få 500 kcal. men jeg troede at der var en idé i at 'stresse' kroppen lidt og holde de 10 - 12 timer uden mad ??
    Hvad mener I ?
    Vh.
    Janne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Janne,
      Jeg håber din 5:2 fastedag gik godt. Jeg har ikke læst nogle steder, at man ikke må spise noget til frokost. Hovedpointen er at fordele de 500 kcal (for en kvinde) sådan så det passer ind i netop din hverdag. Alene dét, at man begrænser kalorieindtaget til de 500 kcal er stressende for kroppen, så jeg mener ikke at kroppen har behov for yderligere stress, vil jeg mene...
      Held og lykke med det :-)

      Slet
  5. Er også gået igang med 5:2 kuren og har skrevet mine erfaringer ned på http://sundfaste.dk.

    Michael

    SvarSlet