torsdag den 23. maj 2013

Opskrift på Low carb chokolade cupcakes med Royal frosting og brombær


Endelig nåede jeg til min PC og min blog idag! Næsten hele eftermiddagen brugte jeg på disse små søde chokolade cupcakes - og de er low carb! Det er første gang jeg laver dem og synes faktisk de er blevet "søde" og smager fantastisk :-) Normalt holder jeg mig fra kager, eller rettere sagt forsøger at holde mig fra dem ;-) 
Disse her har jeg bagt til kaffen til imorgen til mine dejlige gæster... 



Opskriften nederst er til ca. 12-15 cupcakes :)





Du skal bruge (til ca.12-15 stk)
Til dejen:
50 g god mørk kakao (f.eks. Valrhona kakao)
220 ml kogende vand
160 g mel fordelt på: 80 g hvedemel+80 g mandelmel
2 tsk bagepulver
½ tsk salt
130 g "Perfect Fit" sukker og fedt erstatning fra ISIS
80 g usaltet smør
2 æg str L (stuetemperatur)
2 tsk vanilje essens
1 tsk rom essens

Til Royal Frosting:
2 bæger pasteuriserede æggevider
3 tsk friskpresset citronsaft
20 g Stevia Sød Pulver

Sådan gør du:
Cupcakes dejen:
1. Rør kakaoen sammen med det kogende vand i en lille gryde og rør hurtigt rundt. Stil til afkøling.
2. Mel, bagepulver og salt blandes sammen i en skål.
3. Pisk smør og Perfect Fit med en elpisker indtil massen bliver luftig. Pisk æggene i ét ad gangen. Rør den tørre melmasse ned i og pisk i ca. 5 min. Tilsæt vaniljen. Tilsæt herefter kakaomassen hertil og rør med en træske til en glat og tyk dej.
4. Fordel dejen i cupcakes forme med en spiseske således, at der er 1 cm op til kanten.
5. Bages i en almindelig ovn ved 180 grader i ca. 25 min.
Tjek evt, med en tandstik undervejs, hvis du er i tvivl om de er færdigbagte. Hvis du får dej med på tandstikken, er de ikke klar endnu.

Royal frosting:
Pisk æggevider og citronsaft til tyk skum med en elpisker i ca.10-15 min. Tilsæt stevia pulver og pisk yderligere i 5-10 min. Hæld massen i en pose med stjerne tyl, som på billedet nederst.
N.B. Denne frosting skal anvendes straks efter den er lavet, ellers skal den opbevares i en luft tæt beholder, da glasuren bliver hård hvis den udsættes for luft. 


 



God fornøjelse!

2 kommentarer :

  1. Hej smukke
    Hold nu op nogle kreative evner du er i besiddelse af:-) Skønt at du orker at formidle alle dine lækkerier til os andre - sminke, kost og andre gode råd - dejligt! Har nu altid vidst at du ikke bar tabt bag en vogn :-)
    Fantastisk hjemmeside, meget visuel :-)
    Knus fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susan,
      Tak for dine søde og rosende ord :) Fedt at du synes godt om min blog ;-)
      Knus Diana

      Slet