søndag den 24. februar 2013

Alt hvad du behøver at vide om contourering og highlighting

Contourering og highlighting er en makeup metode, som anvendes til visuel skulpting af ansigtsformen. Det kan tage tid, at lære at gøre det rigtigt på netop sit ansigt. For én ting er, hvad teorien siger, noget andet, hvordan den fungerer på netop mit og dit ansigt. 
I starten tænkte jeg, at man ikke behøvede at forme sit ansigt, og at alt det med at highlighte og at conturere var noget pjat. Lærer man derimod at anvende metoden korrekt, vil man hurtigt kunne se masser af fordele: ansigtet ser frisk og harmonisk ud, man kan fremhæve sine kindben, gøre næsen synligt smallere eller bredere, gøre ansigtet aflang eller bred, fremhæve sin hage (hvis du f.eks ikke har ret meget hage) eller "trække" hagepartiet (hvis du har en massiv hage i forhold til dit ansigt), visuelt mindske/dæmpe dobbelt hage og meget mere... 



Der er tre hovedregler, som du skal huske: 
Regel nr. 1:
Den mørke farve trækker tilbage - den lyse fremhæver
(På billedet ovenfor kan du for eksempel se Kim Kardashians måde at conturere og highlighte sit ansigt på.)
Har du eks. en bred eller massiv næse, vil du komme til at fremhæve den, hvis du gør som det er vist på billedet. I dette tilfælde skal man undlade at highlighte (altså bruge den lyse pudder på) næsen, men man kan med fordel conturere på siderne af næsen for så dermed at "trække den ind". Har man en skæv næse, kan man trække en lige mørk linje på den side af næsen, hvor skævheden hælder mod. 
Har du et rundt ansigt, kan du med fordel conturere på begge sider af din kæbe/hæge (se billedet) for at få siderne af dit ansigts nederste del til at "trække tilbage" visuelt. 
Obs. har du en kort og lille pande, er det ikke hensigtsmæssigt at conturere den på den måde, som fremvist på billedet. Panden vil syne endnu smallere, da den mørke farve ude i siderne gør panden visuelt kortere. 
Ligegyldigt hvad du ønsker med denne metode, husk min ovenstående regel med den lyse og den mørke farve. For at få det fulde udbytte af denne makeup metode, er det en god ide at se sit ansigt med "nye" øjne og uden noget makeup. Kig i spejlet og tænk hvad du ønsker at fremhæve og skjule/trække tilbage/gøre mindre fremtrædende.

Regel nr. 2:
Husk at bruge naturlige farvenuancer, som passer til netop din hudtone. Det er vigtigt at tone farverne godt ud eller at buffe dem godt ind i huden.

Hvilke makeup produkter er bedst til highlight og til contour?
Det er svært at svare på, men efter at have afprøvet en del produkter, har jeg fundet mine favoritter. Der er sikkert mange andre, som er både billigere og bedre. Jeg foretrækker dog nedenstående produkter, som fungerer perfekt på min hud og ser naturligt ud. 

Regel nr. 3:
Investér i minimum to gode makeup pensler. Penslerne spiller en afgørende rolle, hvor naturligt din highlight og contour vil se ud. Vælg altid makeup pensler med naturhår til pudder produkter. Til highligt bruger jeg MACs pensel nr.168 (pris: 295 kr) og til contourering har jeg min favorit pensel MAC nr.109 (pris: 295 kr)




Mine favorit highlight produkter er:
1. MACs Ekstra Dimension Mineralize Skinfinish SUPERB
2. MACs Lightscapade MSF
3. Benefits High Beam cremen (se billedet nederst) er cremet produkt som duppes let på huden med fingerne)
4. MACs creme color base (CCB) i farven HUSH og Pearl
Det karakteristiske for disse highlightere er: de er lysreflekterende, lette og ser meget naturlige ud på huden uden at efterlade hvide "zebra striber" ;-)

Mine favorit contourerings pudder er: 
1. Benefits Hoola bronzer
2. MACs Mineralize Skinfinish Natural, medium deep.
3. ORIGINS silk screen refining powder makeup
4. Makeup for ever skulpting kit #2 (jeg er vild med dette produkt, se billedet nederst)

For at fuldende sin highligt og conturering og for at få det til at se mest naturligt ud, er det som jeg nævnte tidligere vigtigt at tone farvene godt ud, så man ikke kan se "striber" Det kan man gøre med en stor "buffer" pensel, som f.eks. MACs pensel nr.182 (395 kr) eller en af de tætte pensler fra Nilens Jord fra serien Black Diamond som f.eks her nr.114 (95 kr) 


Bemærk: Penslerne fra Nilens Jord Black Diamond serien er lavet af syntetiske hår. Men de er supergode til pudder produkter på grund er den meget bløde og tætte Kabuki hår kvalitet. 



list of supplies





Ingen kommentarer :

Send en kommentar