tirsdag den 23. september 2014

Iskaffe, ingefærshot og Bodum


Iskaffe og min ingefærshot er en af mine favoritter her til efteråret. Iskaffe - fordi jeg har svært ved at give slip på sommeren (og fordi jeg elsker det) og ingefærshot - for at booste mit immunforsvar og styrke det til de kommende kolde efterårs/vinter dage (sidstnævnte er jeg ikke så vild med som iskaffe, men tvinger mig selv til at drikke det, da jeg ved at det virker godt på mig!) Hvad har iskaffe og ingefærshot til fælles? Det er at jeg har brugt Bodum kaffebrygger til begge dele :-)


{Iskaffen laver jeg sådan her} 

2 spsk Nestle´s kondenseret mælk + stærk kaffe af frisk kværnede kaffebønner + masser af isterninger
Jeg plejer at brygge min kaffe af økologisk pose kaffe på min kaffemaskine. Men efter jeg stiftede bekendskab med denne her står den sorte kaffekværn fra Bodum højst på min juleønskeliste. Ja, jeg ved godt der er næsten tre måneder til, men jeg er nu sådan skruet sammen, at jeg løbende skriver min og min families ønsker ned i god tid.



Grunden til jeg blev forelsket i denne her er det lækker design og størrelsen. Bodum Bistro elektrisk kaffekværn er ideel til både den nørdede kaffenyder og til den prisbevidste kaffedrikker.
Den måler ca. 28 cm høj, 16 cm bred og 12 cm dyb - perfekt størrelse til de fleste køkkener. Den kan fås i fire farver: hvid, sort, lime grøn og rød.

Egenskaber:
Det, som jeg synes er fantastisk ved denne Bodum Bistro kaffekværn, at den behandler kaffebønnerne "med respekt"! På Bodum´s hjemmeside står der, at bønnerne knuses ved hjælp af indbyggede koniske hjul/takker som drejer mod hinanden (ligesom urmekanik) så ingen skærende eller skarpe teknikker er anvendt i processen. Dette sikrer den optimale smag og er især vigtig, fordi kaffebønner er en af de mest aromatiske fødevare med mere end 800 aroma komponenter. I det øjeblik kaffebønnerne kværnes - frigives disse aroma og smagsstoffer, det vil sige friskkværnet kaffe er lige med lækker velsmagende kaffe! Derfor anbefaler de fleste kaffesmags dommere, at anvende friskkværnet kaffe til både stempelkander og filterkaffemaskiner! Det er dog værd at vide, at disse kaffe aroma og smagsstofferne forsvinder i takt med jo ældre den kværnede kaffe er.

Bodum kaffekværn kan indstilles til at dosere mængden af kaffen, der skal kværnes, så man hele tiden har friskkværnet kaffe ved hånden. 
Den trinløse indstilling giver ligeledes mulighed for at bestemme hvor fint kaffebønnerne skal kværnes. Så man har både mulighed til at bruge den formalede kaffe til stempelkande og/eller kaffemaskinen.
Den er nem at gøre ren.
Den er brugervenlig.
Det er en fantastisk kaffekværn, som dækker de flestes kaffebehov.
Den er budgetvenlig. Prisen på 1199 kr ligger, efter min mening, i mellemklasse for en god kaffekværn, men når man tænker på de mange gode egenskaberne, som denne Bodum kaffekværn - er den hver eneste krone værd.

{ Ingefærshot }

Min ingefærshot laver jeg i min Bodum stempelkande. Jeg hakker frisk estragon (eller mynte) og ingefær i en hakkemaskine og kommer det i stempelkanden. Denne overhælder jeg med kogende vand og lader trække i 3 timer inden den er drikkeklar. Hvis ingefærshoten er for stærk, plejer jeg at tilsætte lidt acaciehonning eller lidt agave sirup. Ingefærshoten er en meget god og effektiv måde at booste sit immunforsvar på, da ingefær har stærke anti inflammatoriske egenskaber.





Ingen kommentarer :

Send en kommentar