søndag den 31. august 2014

Opskrift på den bedste blommemarmelade med lime og vanilje


Sæsonen for de velsmagende danske blommer er kommet, og grenene oppe på vores blommetræ er blevet godt tunge af de mange modne blommer. Der er mange variationer af blommemarmelade på google, og de smager garanteret godt alle sammen. 
Hvert år, her sidst på sommeren, hygger jeg mig med at lave denne lækre blommemarmelade med lime og frisk vaniljestang. Og vi eeeelsker den! Smagskombinationen af lime, frisk vanilje og blommer er bare fantastisk! Marmeladen er økologisk, smager friskt, og så har vi marmelade til hele vinteren! ;-)




Klik herunder og se opskriften på min blommemarmelade med lime og vanilje :)

Du skal bruge:
Til 1 kg blommer (jeg bruger Victoria blommer)
500 g sukker 
1 frisk polynesisk vaniljestang
1 stk frisk lime
2 tsk rød melatin 
1 kg stort sylteglas

Sådan gør du:
Skyl og fjern stenene fra blommerne. Skær dem i kvartstore stykker og kom dem i en gryde med belægning, så de ikke brænder sig fast. Jeg bruger ikke vand, da Victora blommer indeholder meget saft. 


Kog blommerne indtil en jævn masse i ca. 30 minutter. Jeg "spotblender" lidt i gryden med en stavblender mens blommerne koger. 
Halvér vaniljestangen og skrab vaniljekornene ud. Rør dem med lidt sukker og gem denne til sidst. Kom selve den "tomme" vaniljestang sammen med blommerne. 
Tilsæt sukker. Skær lime i tynde skiver og kom dem i gryden. Kog marmeladen i 20 minutter. 
Den røde melatin klargøres som anvist på posen med lidt sukker. 
Efter marmeladen har kogt i de 20 minutter, tilsættes vaniljesukkeret og melatin på samme tid. 
Kog yderligere i 20 minutter og hæld marmeladen på glas. 

Et godt tip!
Jeg laver altid et lille glas (læs: til mig selv ;-)) med Stevia pulver i stedet for almindelig sukker. Den smager anderledes, men ikke dårligt. Stevia er en naturlig, plantebaseret sukkererstatning, som gør marmeladen kaloriefattigt. 


Velbekomme!






Print Friendly and PDF

Ingen kommentarer :

Send en kommentar